Blogger Widgets


My Name Sheila Asheila..

My Name Sheila Asheila..
Aku hanya seorang insan..yang bergelar gadis...Sedang mencari sinar kebahagian..Apakah aku tabah mengharungi liku-liku kehidupan..Saat jiwa ini tidak mampu utuk menahan..Jatuh air mata kekesalan Dan baru ku sedar hidup diatas muka Bumi hanyalah drama lakonan..yang di arahkan oleh Allah S.a.w ..dan aq juga suka dengan hadith riwayat Bukhairi, yang disampaikan dari Abdullah bin Amr r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud sampaikanlah dariku walau hanya sepotong ayat,cukup menguatkan semangat untuk terus berkongsi ilmu dengan pembaca melalui penulisan& post ku ini..

Followers

Traffic Feed

Wednesday 26 March 2014

RESEPI AYAM & IKAN KELI BAKAQ


Ini Semua menu tengah hari tadii..cek xdan nk post...sapa2 nk cuba try boleh ar tgk
menu dibawah nie...
 Cara-caranya mudah ja pun..
  1. pastikan ayam,ikan dicuci dengan bersih-bersih.(kalau nk bagi hilangkn hanyir ikan dan ayam tersebut ambil 2@3 biji limau nipis@ limau kasturi,perah limau tersebut biar dlm 2 @ 3 minit,lepas2 cuci la ikan dan ayam tue) dan tambah sedikit garam untuk diperap.
  • bahan nk peramkan ikan dan ayam 2 senang ja kat rumah kita selalu dok ada kita ambil ja.      (rempah kari ayam/ikan jenama apa pun xkisah,bawang putih dan bawang kecil kuantiti ikut suka)
  • ambil bawang kecil (4ulas) /bawang putih (2ulas) tumbuk bahan tersebut sehinggan hancur tapi jangan terlalu lumat sangat nanti xsedap.
  • selepas 2 campur dengan rempah kari tadi dalam setegah paket kecil, kalau nk sepaket pun xdak masalh.
  • tumbuk semula sehingga sebati kemudian tambah sedikit gula jangan banyak sangat nanti ada rasa payau...
  • Selepas bahan rempah tersebut siap,gaulkan dengan ayam/ikan tersebut biar selama beberapa minit.
  • Selepas itu sudah boleh bakar.(kalau tgk iakn/ayam nmpk kering sikit tambahlah sedikit minyak masak,titik mengunakan serai)
  • Dah masak tunggu apa lagi jom ar makan..nyummy..nyummy..nyummy cicah pulak dengan ayaq asam perhhhhhhhhhhh!!! apa nk dikata meleleh ayaq liuq...SELAMAT MENCUBA.....!!!                                                                       

No comments:

Post a Comment